Syltat marmelad

På förmiddagen va det faktiskt riktigt fint väder här. Jag och Maximilian passade på att vara ute. Vi hittade ett moget päron på päronträdet. Resten vill nog ha ett par dagar till innan dom är redo att ätas. Till mellis blev det då päron och plommon som vi satt på trappen i solen och åt. Myyyys!

Sen va det dags för dagens höjdpunkt! Plommon och äppelmarmelad. I år blev det tyvärr nästan inga äpplen här. Men jag fick äpplen som fyllde en liten hink hos Mirah och en halv kasse med äpplen från Micha och Cissi. Plommon har vi här så det räcker och blir över.

Vi fyllde nästan en 5L kastrull. Sen va det i med lite vatten och syltsocker. Jag fattar verkligen inte varför det ska va så grymt mycket socker i. Vi valde att halvera mängden. Det gick tydligen också bra, kallades lättsockrat då. För att få det där lilla extra hade vi i ingefära. Men det tänker jag inte berätta för sambon innan han smakat, för då blir det bara massa pip å gnäll ;)

Det blev iaf väldigt gott och en hel del marmelad!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0