Räddade en ko

Idag åkte vi till barkarby för att knata i lite affärer. Kollade lite olika tvättmaskiner å torktumlare till huset på media markt.

Sen vidare till tant Cissi och farbror Micha. Fikade, snacka skit, kolla film och åt middag. Super trevligt!
Fick med med mig en halv påse äpplen. Super stora och fina.
Imorgon blir det stora moskokardagen :)

När vi åkt ungefär 2/3 av vägen hemåt så fick vi tvärbromsa för.. En ko! Ungdjur från iår. Den stod helt stilla på vägen. Rörde sig inte ens när vi stod 2m ifrån. Sambon körde ut lite i mötande fil och jag slog på varningsblinkers när vi såg att det kom en bil från andra hållet en bit bort. Då gick kon in på en tomt med ett grindhål. Vi körde in å spärrade vägen. Tomten låg precis brevid kossans hage med alla kompisar i. Jag tänkte först att jag skulle leda in den genom grinden en liten bit bort om den hade haft någon halskedja. Men det fanns ingen. Huset som kon stod på va släkt å tomt. Men innan hagen fanns en större gård, så jag antog att det va deras kossor. Sprang dit och det stämde mycket väl.
Bonden och hans bordercollie kom ut å va mycket tacksam över att jag sagt till och att vi stängt in den. Hans hund va mycket duktig på att valla. Hö, ligg, framåt, ligg. Jag hjälpte till att få in den och bonden blev väldigt glad över vårt agerande. Kan tänka mig att flertalet bilar redan hade kört förbi utan att bry sig. Jag sa att jag bara hoppades att någon skulle göra det samma för mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0