Första dagen på dagis

Maximilian va lugn som en filbunke när vi spatserade iväg till dagis. Men i min mage pirrade det lite. Ojojoj. Hur ska det gå nu med allt, tänkte jag. När vi kom innanför grindarna blev vi genast hälsade på, det va full aktivitet på gården. Det bästa av allt va lugnet, bara 7 barn där idag och troligtvis hela veckan. Alldeles lagom för en inskolningsstart tycker jag. Många barn va fort hemma å va lediga. Det första Maximilian gjorde när jag lyft ur honom ur vagnen va att hoppa upp på en trehjuling å sparka iväg. Sen skulle han prova Bobby car, dockvagnar å allt möjligt. Man kunde nästan tro att vi varit där flera ggr förut som han körde på. Han pratade lite med barnen å fröknarna. Körde lastbil i sandlådan. Gick en sväng runt gården med en fröken å några barn. Utan några konstigheter alls. Så himla skönt. Jag trodde å hoppades att det skulle vara så här, men man vet ju aldrig. Fröknarna blev så förvånade över att han va så trygg å lugn i sig själv. Tog kontakt med alla bra å brydde sig inte alls när jag gick iväg på toa. Vid mellisen satt han snällt på en picknick bänk med alla andra å åt vattenmelon. Det blev jag lite förvånad över. Han brukar annars inte gilla vattenmelon så mycket, men nu gick det bra helt plötsligt :) Efter ytterligare massa lek ute va det dags för lunch. Schnitzel, ris å bea. Lite udda kombo tyckte jag, men så va det. Han va inte superhungrig, petade i sig typ halva port. Sen lutade han sig lite bakåt å blundade lite. En liten tröttis. Det här med vilan va det jag va mest spänd inför. Hur fasen får man flera barn att sova lugnt brevid varandra?? Men tji fick jag. 5 barn va det som skulle sova. Lite lugn godnatt musik på å så en lampa som snurrade med färgade pluppar som lyste i hela taket. Jag låg brevid M, fick lägga ner honom kanske 3-4 ggr, men sen slappnade han av å somnade efter typ 10min. Två fröknar låg oxå brevid några barn samtidigt. Men alla va jätte lugna å somnade ganska snabbt. Så skönt att det gick så bra. När varje barn vaknade sen så va det ingen skrik å panik, utan dom bara reste sig å gick in till det rum där alla andra va, en efter en. M, lekte en stund till sen gick vi hem vid två. En riktigt bra start :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0